Pages

Thursday, January 13, 2011

"Shalom Aleichem!"

Every month, when we bless the moon during "Kiddush Levanah," there is a social element included in the nussach: we make sure to say "Shalom Aleichem" three times to three different people?
Why was Kiddush Levanah chosen as an appropriate time to socialize?
1. Witnessing the open hand of Hashem in the waxing and the waning of the moon is similar to witnessing the Shechinah. As such, we greet the arriving Shechinah with a heart "Shalom Aleichem!"
2. The reason why the moon is smaller than the sun is due to the moon's case that she made against the sun. The moon was unhappy with the dual reign of her and the sun and thus complained to Hashem that two kings cannot reign under the same crown. Hashem duly responded; He minimized the moon. So, when we bless the moon, to avoid any further prosecutions, we ensure to prominently declare the peace and co-existence that reigns supreme between us Jews.
לבוש או"ח סי' תכ"ו ס"א ובאלי' רבה שם סק"ד בשם האריז"ל
ועי' שם בהגהות מוהר"א אזולאי סק"ה בשם ספר מטה משה
See here

3 comments:

  1. Do we bless the moon, or G-d?

    ReplyDelete
  2. Why was Kiddush Levanah chosen as an appropriate time to socialize?
    The origin of the nusach of kidush levana is in masechet sofrim 19,10:
    ואין מברכין על הירח אלא במוצאי שבת, כשהוא מבושם, ובכלים נאים, ותולה עיניו כנגדה, ומיישר את רגליו, ומברך, אשר במאמרו ברא שחקים, וברוח פיו כל צבאם, חוק וזמן נתן להם שלא ישנו את תפקידם, פועלי אמת שפעולתם אמת, וללבנה אמר שתתחדש באור יקר ועטרת תפארת לעמוסי בטן, שהם עתידים להתחדש כמותה, ולפאר ליוצרם על כבוד מלכותו, ברוך אתה י"י מקדש ישראל וראשי חדשים. ואומר שלש פעמים, סימן טוב, סימן טוב, סימן טוב, תיהוי לכל ישראל, ברוך בוראך, ברוך יוצרך, ברוך מקדשך, ורוקד שלש רקידות כנגדה, ואומר שלש פעמים, כשם שאני רוקד כנגדך ואיני נוגע בך, כך אם ירקדו בני אדם כנגדי לא יגעו בי, תפול עליהם אימתה ופחד, ולמפרע, אמן אמן אמן, סלה הללויה. ואומר לחבירו שלש פעמים שלום עליך, וילך לביתו בלב טוב.
    In masechet sofrim the prayer ended with "hallu ka" and the shalom aleichm (shalom aleicha) was said after the prayer and before going home, and when some prayers were added the shalom Aleichem was left in his place-in middle of the prayer as it is in our nusach.

    ReplyDelete
  3. כאן המקום לעורר ע"ד מה שכתב הרה"ג ר' דוד מנדלבוים בקובץ הערות וביאורים שי"ל לקראת ש"פ משפטים תשע"א, והוא: שאין שום מקור שהשואל שלום עליכם גם יגיד התשובה עליכם שלום. הוא גם בירר שהרבי לא עשה כן. ולשומעים יגיע טוב וחסד הואיל ונפיק מפומיה של ר' דוד. ואכמ"ל

    ReplyDelete